Peppe’s: Siciliaanse authenticiteit in hartje Genk

La Botte is een gekend fenomeen in Genk en omstreken bij de culinaire liefhebber die Italiaans wil tafelen op z’n best in een exclusief kader. Gedreven door zijn culinaire passie, opende Chef Peppe Giacomazza onlangs een nieuwe zaak: Peppe’s. Een bistro met Siciliaanse lekkernijen, maar ook een foodstore met (h)eerlijke Italiaanse ingrediënten. Huiselijkheid vormt de rode draad doorheen het interieurconcept, waarvoor Peppe een beroep deed op vriend aan huis Massimo Pignanelli van UAU Collectiv. “Het gewelfde glas en de kleine gekleurde Mosa-tegels doen denken aan mijn grootmoeders keuken in Toscane”, mijmert de architect.

Toen op slechts vijftig meter afstand van La Botte op de Bochtlaan een pand vrij kwam, twijfelden Peppe en zijn wederhelft Inez Schevenels geen seconde. Met als resultaat Peppe’s: een totaalconcept dat Sicilië ademt. Enerzijds een bistro waar je terecht kan voor Siciliaanse specialiteiten. Anderzijds een foodstore waar je de benodigde ingrediënten op de kop kan tikken, wil je de lekkernijen zelf bereiden. Voor het interieurconcept klopte Peppe aan bij Massimo Pignanelli van het architectenbureau UAU Collectiv, die eerder al achter de tekentafel kroop voor de inrichting van Peppe’s klasserestaurant La Botte.

Italiaanse huiselijkheid

Een authentieke culinaire aanpak hoort thuis in een dito kader. Daarover waren amici Massimo en Peppe het meteen eens. “De warme huiselijkheid die iedere Italiaanse familie kenmerkt, stond centraal bij dit project”, steekt architect Massimo van wal. “Open de deur van deze bistro en je waant je meteen in een Siciliaanse woonkamer.” Peppe verkoopt in deze ruimte de ingrediënten die hij zelf gebruikt. Het Walhalla voor iedere hobbychef met een voorliefde voor de mediterrane keuken.

Doorkruis vervolgens de woonkamer/foodstore en maak kennis met het kloppend hart van Peppe’s: la cucina. Het middelpunt van elk Italiaans huis, volgens Massimo. “In de keuken komt de familie samen en deelt ze lief en leed. Kortom, de plek waar alles gebeurt.” Zo ook bij Peppe’s. In de transparante keuken die fungeert als centraal element, zie je de chefs aan het werk achter glas met golvend reliëf. Achter de keuken plaatste Massimo het eetgedeelte. “Vanuit elke ruimte heeft iedere gast zicht op wat er gebeurt in de zaak. De bezoeker maakt daardoor deel uit van het geheel.”

Architectuur is een bijzaak

Peppe wenste voor dit project sobere kleuren als uitgangspunt. “Denk zwart, wit en grijs”, legt Massimo uit. “Italiaanse producten staan immers garant voor levendige kleuren. Rode pastasaus, groene basilicum, verschillende wijnetiketten … Vandaar het rustige kader met hier en daar kleuraccenten zoals de stoelen of de speelse Blend-tegels van Mosa. Hetgeen deze zaak te bieden heeft staat centraal, niet het ontwerp. Architectuur is wat dit betreft een bijzaak.”

De keuze voor ruwe basismaterialen sluit aan op de Siciliaanse afkomst van Peppe. Het eiland staat immers bekend om zijn eenvoud en draagt huiselijkheid, ofwel casalinga, hoog in het vaandel. Massimo wilde beide elementen aan bod laten komen in het interieurontwerp. “Als je het pand betreedt, valt ook meteen de lichtgrijze betonnen vloer op. Het plafond hangt vol met technische elementen. Buizen en ventilatiekanalen die zwart geschilderd zijn. Daartussen zweven sobere hangarmaturen, die samen met antieke stukken uit ruw hout het geheel een industrieel karakter geven.”

Kleine tegels als visuele prikkel

De maar liefst twintig meter lange toog, vervaardigd uit wit Carrara-marmer uit Toscane, springt meteen in het oog. De nissen in de wand erachter zijn betegeld met de kleine 15 x 15 cm Blend-Tegels van Mosa. Massimo: “De zeven kleuren - zachte pasteltinten van geel, groen en blauw tot licht wit - vormen een verfrissend contrast met de robuuste en donkere zwarte en grijze tonen. De kleuren vestigen de aandacht op het dynamische eiland waar zowel gekookt als verkocht wordt.” Waarom zo’n klein formaat? “Grote tegels zijn al snel te zakelijk,” vindt Massimo. “Kleinere exemplaren stralen een huiselijk gevoel uit en zorgen voor een visuele prikkel.”

Het kleine formaat keert ook terug in de vloer van het eetgedeelte, waar de keuze viel op de exclusieve Mosa Scenes-tegel met een geleidelijk kleurenverloop. Grijstinten voornamelijk, die soms naar zwart neigen. “Hier zorgen de gekleurde metalen frames van de houten stoelen voor kleurrijke toetsen”, aldus Massimo. “In de sanitaire ruimtes en in de keuken hebben we zelfs doelbewust gekozen voor de combinatie van betegelde vloeren en betegelde wanden. In andere ruimtes zie je betegelde vloeren en betonnen wanden of vice versa. Daardoor krijg je een duidelijke visuele scheidingslijn tussen de verschillende entiteiten: toog, keuken en eetgedeelte.”

Geen neen in Maastricht

Massimo roemt de Scenes- en Blend-tegels van Mosa omwille van hun expressiviteit. “Het is een betrouwbaar, maatvast en kwalitatief product. De ondersteuning van het Mosa-team vormt daarbij een surplus. Het team nodigt je uit in hun fabriek en onderzoekt samen met jou de mogelijkheden. Zo leek het me leuk, moest Mosa nog kleinere tegels gaan produceren. Bij UAU Collectiv werken we immers vaak met afgeronde wanden, iets wat makkelijker haalbaar is met een kleiner tegelformaat. Een denkpiste die ze momenteel onderzoeken bij Mosa. Wat meteen hun sterkste punt aantoont: in Maastricht zeggen ze nooit neen.”